Välkommen till verkligheten
Här kommer ni få följa min vardag samt vara delaktig i min kamp för hälsa och lycka.

Sertralin, atarax, venlafaxine, propavan, oxascand, cymbalta & lergigan...

(Från min andra blogg, publicerat 2011-08-08)
 
Sertralin var den första depressionsmedicin jag kom i kontakt med. Jag fick den utskriven av en helt oengagerad läkare på vårdcentralen. Jag sökte hjälp i november för jag kände att jag inte längre kunde behärska min ångest och depression helt själv. Jag maxade dosen tills jag insåg att det inte skulle funka. Jag blev sämre. Fick en så stark ångestattack att jag fick åka ambulans och hamnade på akuten.

Tillslut kändes allt så hopplöst att jag sökte hjälp på psyket. Där bytte dom ut min medicin till venlafaxine som skulle hjälpa mot min depression sedan fick jag atarax mot min oro och ångest. Senare fick jag propavan mot mina sömnstörningar och så fick jag även byta ut ataraxen mot en rätt så hög dos oxascand som läkaren trodde skulle göra susen. Ingenting hände. Kände mig lika ledsen och hopplös som vanligt.

Efter venlafaxinet fick jag cymbalta och det är även det jag äter nu. Jag äter två kapslar per dag. Har även bytt ut oxascanden mot lergigan då oxascanden kan vara riktigt beroende framkallande. Istället äter jag nu lergigan som ska vara bra mot oro och ångest samt hjälpa mig att somna in. Tyvärr funkar inte heller denna då den endast gör mig till en zombie dagen efter.

Jag väntar nu på en ny läkartid samt en tid hos en psykolog. Jag vet att det finns en medicin någonstans där ute för mig. Det gäller bara att ha tålamod. Men vissa dagar är väldigt jobbiga och ibland kan jag bli farlig för mig själv. Min uppfattning av psykakuten har mesta dels varit positiv. Jag som många andra hade väldigt mycket fördommar innan. Men det finns folk precis som du och jag som söker hjälp där. Tveka inte! Ring om du mår dåligt! Telenummer 010-1045200.
 



Det tragiska i detta inlägg är att vi (jag och mina läkare) fortfarande försöker hitta en medicin som ska hjälpa mig. Jag kan inte minnas namnet på allt jag testat längre. Just nu äter jag fluoxetin ochvoxra mot min depression och hetsätning och stesolid mot min ångest. Äter också en medicin som heter tryptizol som egetligen är en gammal antidepressis medicin men som har visat sig haft bra effekt mot fibromyalgi som jag också lider av. Den har faktiskt hjälpt till viss del. Tar bort udden av smärtan. Det värsta är att, de har slutat tillverka den medicinen och jag vet inte hur länge jag kommer kunna köpa den...



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback